Funktioner i en ehandelsplattform

Ni som har följt bloggen vet att jag har en ehandel på glashusen.se. Där använder jag inte någon färdig ehandelsplattform utan jag köpte med den webbutik som en tidigare aktör använt. Sedan har jag modifierat en del själv och anlitat konsulter om något större behöver ändras. Det finns naturligtvis både för och nackdelar. Man slipper antagligen att någon systematiskt letar efter eller använder kända sårbarheter som olika plattformar kan ha, men det finns också risk att man missar säkerhetshål på ett annat sätt än om man har en färdig plattform.

Sedan finns det alltid mer att önska, t.ex. har jag för närvarande inte skapandet av faktura direkt i webbutiken, utan jag skapar den manuellt, vilket fungerar bra eftersom det är högt ordervärde och därmed relativt få ordrar vid växthusbeställning.

Om jag skulle starta en ny webbutik idag skulle jag dock säkerligen använda en färdig ehandelsplattform. Speciellt om man skulle jobba i segment där volymen är viktig. De flesta plattformar har en mobil lösning så att man lätt kan surfa och beställa från mobilen och de som ligger i framkant t.ex. starweb har en omnikanalslösning där man sömlöst t.ex. kan växla mellan dator och mobil.

Annat som är fördel om en ehandelsplattform har är ett flertal olika betallösningar, integrerad fakturering och möjlighet att skala upp. T.ex. att man kan börja med en enkel variant av webbutik medan man bygger upp sin ehandel och sedan lägga på fler funktioner efter hand utan att behöva byta hela plattformen.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *